Praktisk informasjon
Ny i sameiet
Sameiet ønsker deg velkommen som ny beboer og vil med dette få lov til å gi deg en kort informasjon om Sameiet.
Sameiet består av 60 leiligheter og ledes av et styre på 5 personer. Styremedlemmene velges av det ordinære årsmøtet som normalt holdes i februar-mars. Navn på styrets medlemmer er slått opp i hver oppgang, og mailadressen er kirkeveien102@styremail.no.
Vaktmestertjenester besørges av privat firma som besøker oss en gang per uke. Har du noe å ta opp med dem, så kontakt styret. Trenger du hjelp privat, kan dette også ordens av vaktmesteren.
Fyringen i borettslaget er fjernvarme og radiatorer. Hvis disse ikke fungerer godt, så luft radiatorene. Skal du skifte radiator må flytting av varmemåler avtales med Brunata.
Ventilasjon. Alle leilighetene har naturlig avtrekk via luftepiper. Avtrekksvifte må derfor ikke kobles på disse.
Oppussing. Skal du pusse opp? Du finner regler for dette på vår internettside, spesielt for oppussing av bad. Det vil være greit å huske på at ledningene i huset er gammelt og vil måtte skiftes om noen år. Husk også å gi beskjed til utfører at materialer, søppel o.a. Ikke skal lagres på fellesarealer ute eller inne.
Markiser. Ønsker man å få satt opp markiser på balkongen, skal fargen på markisen være askegrå (9937 S7500-N, duk nr. 97 hos Markisemannen)
Inngangsdører og kjellerdører skal til enhver tid holdes lukket for å unngå ubudne gjester og innbrudd i kjellerbodene. Skulle du ha behov for flere nøkler, så ta kontakt med styret.
Vaskeriet. Vi har fellesvaskeri med tørkemuligheter i kjelleren. Informasjon om dette står på oppslagstavlene ved inngangsdøra.
Dugnad. Hver vår arrangeres det dugnad og sameiet bestiller avfallscontainer som alle kan benytte. Kast ikke elektriske artikler, kjemikalier og annet spesialavfall i containeren.
Navn til ringeklokkene ved inngangsdøren settes av styret. Les mer her.
Skilt til postkassene må beboerne selv skaffe og de skal tilpasses skiltåpningen på postkassen. Disse kan skaffes gratis på posten.no når man melder flytting.
Parabolantenner. Det er ikke tillatt å sette opp parabolantenner på balkong eller fasade/tak.
Sykler og barnevogner. Sett sykler i sykkelstativ eller i egen bod. Barnevogn kan sette under trappen i kjelleren eller tas med i leiligheten. Disse skal ikke settes på fellesarealer innendørs.
Fellesarealer innendørs. Dette er rømningsveier ved brann og må ikke brukes som lagerplass. Møbler leveres på gjenbruksstasjonene.
Husordensreglene. Vi vil til slutt oppfordre alle til å lese og sette seg inn i disse.
Husordensregler
Sameiet Wilhelm Færdens Vei 5 utgjør et bofellesskap som seksjonseiere hver for seg og i fellesskap er ansvarlige for. Et godt naboskap kjennetegnes ved at man føler ansvar for hverandre og at alle bidrar til å skape et godt bomiljø.
I husordensreglene er det lagt vekt på trivsel og utfoldelse for den enkelte seksjonseier, samtidig som hensynet til fellesskapet er søkt ivaretatt. Formålet med husordensreglene er å sikre ro, trivsel, trygghet og et godt naboskap.
Seksjonseiere skal påse at husordensreglene overholdes av egen husstand, leietakere eller andre som gis adgang til seksjonen eller sameiets eiendom. Ved utleie skal Husordensreglene inngå som en del av utleiekontrakten.
- Det skal være ro i leiligheten og ellers i bygget mellom kl. 23.00 og kl. 08.00. Oppussing som fører til støy skal kun foregå mellom kl. 07.00 og kl. 17.00 mandag til fredag. Beboerne må alltid opptre hensynsfullt og ikke til unødig sjenanse for andre. På søn- og helligdager bør støyende aktiviteter unngås. Ved selskapelig samvær eller andre aktiviteter som kan medføre betydelig støy, skal naboer varsles på forhånd. Overdreven festing til sjenanse for naboer er ikke tillatt.
- Uvedkommende skal ikke gis tilgang til bygningen. Kjeller- og ytterdørene skal holdes låst.
- Det er forbudt å oppbevare gjenstander (søppel, sko, sportsutstyr og leker etc.) i innvendige og utvendige fellesarealer. Sykler skal parkeres i sykkelstativ eller under trappen i underetasjen. Barnevogner skal plasseres i den enkelte leilighet eller under trappen i underetasjen. Brudd på denne bestemmelsen vil kunne medføre at styret iverksetter korrektive tiltak for de ansvarlige sameieres regning uten forutgående varsel.
- Husdyrhold er tillatt. Eier av husdyr skal vise aktsomhet for å unngå at det voldes skade på mennesker, dyr eller eiendom og ellers påse at dyreholdet ikke er til urimelig ulempe.
- Fellesvaskeriet står til beboernes disposisjon mellom kl. 08.00 og kl. 22.00 alle dager. Bruk av vaskeriet skal skje i samsvar med de til enhver tid gjeldende rutiner og regler for bruk av vaskeriet som er hengt opp i vaskeriet.
- Seksjonseier skal benytte standardskilt (hvitt med svart tekst) til postkassene, som eksempelvis kan bestilles hos Lås og Nøkkel AS i Neuberggaten 21. Behov for endring av navn på porttelefonanlegget skal meddeles styret.
- Ekstra nøkler til ytterdører skal bestilles via styret eller sameiets forretningsfører for seksjonseiers egen regning.
- Det er ikke tillatt å riste tepper, kaste gjenstander og annet ut fra balkongene. Lufting av leiligheten skal gjøres ved bruk av vinduer og/eller verandadør – og ikke ut i trappeoppgangene/fellesarealer.
- Det er ikke tillatt å grille på balkongene.
- Avfallsanlegget er kun beregnet til rest-, plast- og matavfall i henhold til kommunens gjeldende regler for avfall og kildesortering. Avfall som ikke kan kastes i sameiets søppeldunker, eksempelvis på grunn av størrelse og/eller avfallets egenart eller fordi søppeldunkene er fulle, skal ikke under noen omstendighet plasseres på gårdsplassen eller i kjeller/øvrige fellesarealer.
Det samme gjelder materiale, plank, avfall etc. i forbindelse med rehabilitering/oppussing. Dette må oppbevares i den enkelte seksjonen eller bortkjøres av seksjonseieren eller dennes arbeidere daglig.
Ved brudd på denne bestemmelsen kan styret uten forutgående varsel besørge fjerning og bortkjøring for seksjonseiers egen regning og holde seksjonseieren erstatningsansvarlig for ethvert tap sameiet måtte bli påført.
- Farlige materialer skal ikke oppbevares i bodene. For eksempel giftige, eksplosive eller brennbare substanser og mat eller stoffer som kan tiltrekke seg utøy, skadedyr ol.
- Seksjonseiere bes henvende seg til styret ved bruk av styrets e-postadresse: kirkeveien102@styremail.no
Vedtatt på ordinært årsmøte 20. mars 2018.
Vedteker og HMS plan
Trykk på lenken under for å lese vedtektene (åpnes i ny fane).
Vedtekter | Kirkeveien 102
Trykk på lenken under for å lese HMS plan (åpnes i ny fane).
HMS plan 2020 | Kirkeveien 102
Nøkler og adgang
For bestilling av systemnøkkel til ytterdører / kjellergang og vaskerom.
Det finnes to ulike nøkler. En type nøkkel til ytterdørene, en annen type til kjellergangene og vaskerommet. Spesifiser hvilken type nøkkel som bestilles.
Send en e-post til styret kirkeveien102@styremail.no, nøkler blir bestilt på seksjonseiers egen regning.
Nøklene hentes hos Servicesentralen Lås og Nøkkel AS
NB: Legg ved deres mobilnummer på bestillingen slik at låsesmeden kan ta kontakt når nøklene er klare.
For bestilling av nytt navn på ringeklokke.
Send e-post til styret kirkeveien102@styremail.no med oppgang, etasje og etternavn som skal stå på ringeklokken.
Parkering
Parkering på gårdsplassen er forbudt.
Det er kun tillatt å parkere i 10 minutter med synlig av- og pålessing.
For lengre parkering kreves det skriftlig parkeringstillatelse godt synlig i bilens frontvindu.
Send en e-post til kirkeveien102@styremail.no med følgende informasjon for å bestille parkeringstillatelse:
– Navn/firma
– Registreringsnummer
– Dato (hvor lenge kjøretøyet skal stå parkert)
NB! Kjøretøy skal ikke stå til hinder for oppgangene eller søppeldunkene. Benytt plassen utenfor oppgang A ved lengre parkering.
Tv & Internett
Sameiet benytter seg pr. i dag av Telenor som leverandør av TV og internett.
Dette er en kollektivavtale som faktureres sammen med felleskostnadene hver måned.
Sameiet har produktet Frihet M som består av en poengsum man selv kan fordele til å velge den bredbåndshastigheten og det TV- og strømmeinnholdet man ønsker. Les mer om Frihet M og hvordan du kan skreddersy din egen TV- og bredbåndspakke her.
NB: Man må selv gå på telenor.no eller kontakte dem på telefon for å gjøre endringer, styret kan ikke endre for den enkelte enhet.
Oppussing
Informasjon angående vedlikehold av leiligheten er dekket under punkt 5 i vedtektene.
Fargekart og avfallsrutiner for entrepenør / håndverkere er beskrevet i hhv. punkt 7.1.6 og 7.2.2 i HMS-planen.
For oppussing av bad har styret utarbeidet en veiledning ved rehabilitering av våtrom.
Avfall
Avfallsanlegget er kun beregnet til rest-, plast- og matavfall i henhold til kommunens gjeldende regler for avfall og kildesortering.
Avfall som ikke kan kastes i sameiets søppeldunker, eksempelvis på grunn av størrelse og/eller avfallets egenart eller fordi søppeldunkene er fulle, skal ikke under noen omstendighet plasseres på gårdsplassen eller i kjeller/øvrige fellesarealer.
Det samme gjelder materiale, plank, avfall etc. i forbindelse med rehabilitering/oppussing. Dette må oppbevares i den enkelte seksjonen eller bortkjøres av seksjonseieren eller dennes arbeidere daglig.
Ved brudd på denne bestemmelsen kan styret uten forutgående varsel besørge fjerning og bortkjøring for seksjonseiers egen regning og holde seksjonseieren erstatningsansvarlig for ethvert tap sameiet måtte bli påført.
Radiatorer
Slik luftes radiatorene
1. Steng termostat/ventil, og vent noen sekunder.
2. Forsiktig åpne lufteskruen (ca en halv omdreining). Om det er luft i radiatoren vil det komme suselyd.
3. Lukk lufteskruen umiddelbart når du ikke hører mer luftsiving.
4. Åpne termostat/ventilen igjen.
Det kan komme litt vann, så hold gjerne en skål under lufteventilen. Vannet er ofte veldig skittent så ikke bruk håndkle/klut du er redd skal bli ødelagt.
NB! Ikke skru luftskruen helt ut. Om luftskruen skrus helt ut kan stengeventilen falle ut og vann vil flomme ukontrollert ut av lufteventilen.
Ved ytterlige spørsmål vennligst ta kontakt med styret.